De stichting Eigen Kracht Centrale ondersteunt in heel Nederland organisaties en overheden bij het werken vanuit vragen van burgers. Het werk van de stichting startte in 2000 vanuit stichting Op Kleine Schaal, waarna in 2002 een zelfstandige stichting werd opgericht. De Eigen Kracht Centrale is onderdeel van een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers.
De Eigen Kracht Centrale is opgericht om de reflex van de samenleving te veranderen. Van helpen, interveniëren, trajecten of oplossingen bedenken voor of aan burgers, naar de reflex dat burgers eerst aan zet zijn.
Dilemma van de eerste contactpersoon
“Ons systeem past nog niet bij hoe we willen werken,” vertelt een medewerker in de ouderenzorg. “Daardoor blijft het lastig om het in onze hoofden te krijgen en daar te houden. We willen graag meer aandacht besteden aan netwerken, maar de tijd ontbreekt. Als iemand zegt niemand te hebben, gaan we weer over tot de orde van de dag. Wat betekent dat wij alles gaan regelen. Daar heb ik eigenlijk ook geen tijd voor, maar het is wat ik gewend ben. Wat wel in ons systeem zit, is contact met de eerste contactpersoon, dat is vaak ook de mantelzorger.”
Verdelen
“Wat ik merk, is dat we daardoor die ene contactpersoon extra belasten. Ik kwam daar bijvoorbeeld achter toen we vorig jaar een lentefeest organiseerden. Ik belde de eerste contactpersoon van een bewoner om te vragen of zij wilde komen. Het werd stil aan de andere kant van de lijn en toen ik doorvroeg, moest ze huilen. Ze kon dat er niet bij hebben. Ik realiseerde me dat ik geen andere contactpersonen had. Daar hebben we, samen met Eigen Kracht, over nagedacht. Toen de eerste contactpersoon langskwam, ben ik met haar en haar moeder het gesprek aangegaan over hun netwerk en wie nog meer zouden kunnen meedenken. Twee weken erna hebben we op vrijdagochtend een klein kringetje bij elkaar gebracht, die de taken verdeelden. Twee kleinkinderen zeiden later: ‘We doen dit voor oma, maar zeker ook voor onze moeder’.”
Elkaar helpen
“Daarna zijn we gaan nadenken hoe we ons systeem passender maken. We proberen nu te starten met een welkomstgesprek, waar al een bredere kring bij is. We houden vaker familiebijeenkomsten en nodigen voortaan bewust meer mensen uit dan alleen de eerste contactpersoon of de kinderen en schrijven ‘iedereen die belangrijk voor u is, is welkom’. Op die avonden leren families elkaar beter kennen en daardoor wordt het vanzelfsprekender dat ze elkaar vragen als er iets is en ondersteunen. Dat is nodig, want de netwerken die hier nu komen zijn vaak kwetsbaar. Dan helpt het als wij hun kring groter maken. We merken dat de betrokkenen elkaar gaan helpen én ons. Dat is fijn voor de bewoners, voor de netwerken en het verlicht onze werkdruk.”
tekst: Hedda van Lieshout
Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.